REUTERS P

Print this article | Close this window

Conrad Black trial hears of payment
diversions

Wed Mar 28, 2007 6:25AM BST
By Andrew Stern

CHICAGO (Reuters) - U.S. newspaper executives who bought community
newspapers from Hollinger International Inc. testified on Tuesday they
unwittingly agreed to divert some of the proceeds to a Canadian holding
company that enriched media magnate Conrad Black, who is on trial for
fraud.

A lawyer and two executives representing three different U.S. newspaper
groups testified at Black's trial in U.S. District Court they signed purchase
agreements in 1999 and 2000 that contained clauses inserted by Hollinger
International that shared non-compete payments with Toronto-based
Hollinger Inc.

Hollinger Inc. has voting power over Hollinger International and is part of a
web of companies that was created by Black to control his now defunct
media empire.

Prosecutors have told jurors that money from the proceeds of newspaper
sales by Chicago-based Hollinger International were siphoned off by Black
and three cohorts. This was done by diverting money to holding companies in
which Black and the others held larger stakes, ensuring them bigger portions
of the proceeds, U.S. prosecutors said.

Attorney Thomas Henson, a witness for the prosecution, told the jury that he
signed two newspaper sales agreements worth $550 million (280 million
pounds) with Hollinger International that diverted $12.75 million of the $53
million in non-compete payments to Hollinger Inc.

"It was my understanding that they were trying to accomplish something from
a tax standpoint,” he said.

But Henson and another executive at privately-held Community Newspaper
Holdings Inc. testified they refused a Hollinger lawyer's request to arrange to
send a total of $9.5 million in non-compete payments directly to Radler,
Black, and co-defendants Jack Boultbee and Peter Atkinson.

"At the end of the day, | did not feel comfortable wiring money to these
individuals, two of whom (Boultbee and Atkinson) | did not know," Henson
said.

Prosecutor Eric Sussman read a memo to the jury in which Hollinger
International attorney Mark Kipnis, who is also on trial, directed that $9.5
million be disbursed to Black and Radler, in checks for $4.3 million each, and
to Atkinson and Boultbee, for $450,000 each. Kipnis also wrote he was
entitled to a $100,000 bonus.

Non-compete payments are not taxed in Canada, while bonuses are.
DEFENCE BLAMES RADLER

Defence attorneys, meanwhile, painted Radler as the profane mastermind of
the scheme who went "nose-to-nose" with Henson, shouting an obscenity
while refusing to accept Henson's offer for about 100 community newspapers
owned by Hollinger. Radler had been posturing, Henson said, and
subsequently agreed to accept the offer.

Henson, who practices in Charlotte, North Carolina, and has a southern
accent, elicited laughter in the courtroom when he doubted an attorney's
reference to Radler as a "gentleman.”

Executives for newspaper groups headquartered in Paducah, Kentucky, and
Fargo, North Dakota, testified their purchase agreements with Hollinger
International included clauses that said both Hollinger International and
Hollinger Inc. would not compete by opening or buying newspapers in the
same area.

The executives both testified Hollinger Inc. was included in the deal by
Hollinger International.

http://uk.reuters.com/articlePrint?articleld=UKN2723527320070328

Page 1 of 2

3/27/2007



Page 2 of 2

"It did not cost us any money. We did not ask. | don't think we focussed on it,"
said David Paxton, president of Paxton Media Group in Kentucky, of the
$500,000 allocated to Hollinger Inc. from the $2 million non-compete
payment included in his deal with Hollinger International.

Typically, Paxton said, he would arrange non-compete payments with
individuals only if the newspaper being bought was family-owned and the
former owners were remaining in the community and might pose a
competitive threat. Hollinger executives did not pose such a threat, he said.

Black's attorney, Edward Genson, questioned the North Dakota newspaper
executive about a separate newspaper holding company partly owned by
Radler and Black that could have owned or bought newspapers in the same
region, which might have necessitated a broader non-compete arrangement.

But Judge Amy St. Eve sustained prosecutors' objections that it was an

improper line of questioning because the executive was unaware of the
company at the time of the purchase.

© Reuters 2006. All rights reserved. Republication or redistribution of Reuters content, including by caching, framing or similar means, is expressly prohibited without the prior written consent of Reuters. Reuters and the

Reuters sphere logo are registered trademarks and trademarks of the Reuters group of companies around the world

Reuters journalists are subject to the Reuters Editorial Handbook which requires fair presentation and disclosure
of relevant interests

http://uk.reuters.com/articlePrint?articleld=UKN2723527320070328 3/27/2007



